Ενυδάτωση: Η τροφή της επιδερμίδας σου – BORO από την ΑΝΝΑ ΔΡΟΥΖΑ


Γράφει η Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, Αδαμαντία Παπαϊωάννου

Πρόσφατα άκουσα 2 φίλες να συζητούν σχετικά με την ενυδάτωση του δέρματος. Η μία υποστήριζε ότι αν δεν χρησιμοποιείς κρέμες είσαι χαμένη και η δεύτερη ήταν της άποψης ότι όσα χρήματα και να ξοδέψεις στις κρέμες η ενυδάτωση έρχεται από μέσα. Έχοντας έμφυτη την κλίση προς τους φυσικούς τρόπους αντιμετώπισης των όποιων θεμάτων υγείας, μπήκα στον πειρασμό να το ψάξω από επιστημονικής πλευράς. Πρόσφατες μελέτες εξερευνούν τη σχέση της αυξημένης κατανάλωσης νερού με την αντιγήρανση και τα αποτελέσματα φαίνονται πολλά υποσχόμενα. Αρκεί, λοιπόν, το νερό που προσφέρω στον οργανισμό μου για να έχω ενυδατωμένο δέρμα; 

Αρχικά, ας δούμε με ποιο τρόπο προσφέρουμε νερό στο σώμα μας;

Όταν μιλάμε για κατανάλωση νερού δεν αναφερόμαστε μόνο σε εκείνο που πίνουμε, αλλά και σε εκείνο που φτάνει στον οργανισμό μας μέσα από τις τροφές. Τρόφιμα όπως τα φρούτα και τα λαχανικά, αλλά και το γάλα, οι χυμοί και οι σούπες, μας προσφέρουν ένα μεγάλο μέρος του νερού που χρειάζεται ο οργανισμός μας. Ας μην ξεχνάμε όμως ότι υπάρχει και το νερό που προκύπτει από τη διαδικασία του μεταβολισμού. Το τελευταίο ονομάζεται αλλιώς και μεταβολικό νερό και προέρχεται από την οξείδωση των μακροθρεπτικών συστατικών.

Το νερό ως θρεπτικό συστατικό

Το νερό κυριαρχεί μέσα στα κύτταρα και τους ιστούς του σώματος μας. Είναι και αυτό ένα θρεπτικό συστατικό, παρόλο που έχει 0 θερμίδες, με πολλαπλούς ρόλους. 

  • Δρα σαν λιπαντικό
  • Απορροφά τους κραδασμούς
  • Ρυθμίζει τη θερμοκρασία
  • Διαλύει και μεταφέρει απαραίτητα συστατικά εκεί όπου χρειάζονται. 

Ένα μωρό αποτελείται από 75% από νερό, ενώ ένας ενήλικας από 55-60%. Οι συστάσεις της Ευρωπαϊκής Αρχής Ασφάλειας των Τροφίμων (EFSA) μας λένε ότι εάν είσαι άντρας θα πρέπει να πίνεις 2,5 λίτρα νερό την ημέρα και εάν είσαι γυναίκα 2 λίτρα. Η Αμερική έχει άλλη άποψη (ως συνήθως) και κάνει λόγο για 3,7 λίτρα για τους άντρες και 2,7 για τις γυναίκες. Τελικά, αυτό που έχει σημασία είναι να πίνουμε μπόλικο νερό. Και για τον καθένα μας αυτό είναι διαφορετικό.

Ποιος ο ρόλος του νερού στο δέρμα μας;

Η πιο σημαντική λειτουργία του νερού στο δέρμα μας είναι η δημιουργία του «φράγματος» της επιδερμίδας. Αυτό δημιουργείται τις πρώτες εβδομάδες της ζωής ενός εμβρύου και σκοπός μας είναι να το διατηρήσουμε όσο το δυνατόν άθικτο. Το νερό είναι σύμμαχός μας σε αυτό. Όταν το φράγμα του δέρματος είναι υγιές, αυτό φαίνεται στην εικόνα του δέρματος μας. Το δέρμα είναι λαμπερό, φαίνεται ενυδατωμένο και ζωηρό.

Ένα κατεστραμμένο φράγμα δέρματος συνδέεται με μη υγιή επιδερμίδα, με θαμπή εμφάνιση, η οποία σιγά σιγά χάνει την ελαστικότητα της.  Επιπλέον η έλλειψη νερού συνδέεται με διάφορες δερματολογικές παθήσεις, με ευερεθιστότητα του δέρματος, ξηρότητα και άλλα.

Επηρεάζει το νερό της διατροφής μας την ενυδάτωση του δέρματος μας;

Μελέτες, που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια, δείχνουν ότι το νερό της διατροφής μας συμμετέχει στην ενυδάτωση του δέρματός μας και μάλιστα τα αποτελέσματα είναι περισσότερο εντυπωσιακά σε ανθρώπους που δεν κατανάλωναν πολύ νερό και αύξησαν την κατανάλωση κατά 2 λίτρα (κατά μέσο όρο). Οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι η αύξηση της κατανάλωσης νερού, σε ανθρώπους που δεν συνηθίζουν να καταναλώνουν πολύ νερό μέσω της διατροφής τους ενισχύει την ενυδάτωση του δέρματος όσο και ένα τοπικό προϊόν ενυδάτωσης.

Επιπλέον, φαίνεται ότι η κατανάλωση νερού μέσω της διατροφής μειώνει τις τριβές μεταξύ των ινών του δέρματος και αυξάνει την πυκνότητα και το πάχος του δέρματος. Επιπλέον ενισχύει την ελαστικότητα του δέρματος και την ικανότητα του να εκτείνεται, ενώ το βοηθά να επανέρχεται στην αρχική του θέση.

Ενυδατώνομαι όταν πίνω μπύρα ή άλλα ποτά;

Δυστυχώς παρόλο που πολύς κόσμος, χρειάζεται μία παγωμένη μπύρα για να «ξεδιψάσει» το καλοκαίρι, τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι. Το αλκοόλ όχι μόνο δεν μας ξεδιψά αλλά έχει το αντίθετο αποτέλεσμα, αφού προκαλεί απώλεια νερού ακριβώς όπως ένα διουρητικό χάπι. Ίσως έχετε παρατηρήσει, μετά από ένα βράδυ έξω για ποτό, ότι τη νύχτα θα σηκωθείτε από τον ύπνο σας τουλάχιστον μία φορά για να πάτε στην τουαλέτα. Ίσως, επίσης, να έχετε παρατηρήσει το χρώμα των ούρων σας να είναι περισσότερο σκούρο από ότι συνήθως. Αυτό μπορεί να είναι σημάδι προχωρημένης αφυδάτωσης.

Αδαμαντία Παπαϊωάννου, MSc

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Mindfoodness,

Κέντρο Εξατομικευμένης Διατροφής & Διατροφικής Εκπαίδευσης

https://mfn.gr/sxetika-me-emas/

Ρούμελης 2, Αλσούπολη, Ν. Ιωνία

Τηλ : 2102777922, e mail: ap@mfn.gr

Πηγές:

Akdeniz M, Tomova-Simitchieva T, Dobos G, Blume-Peytavi U, Kottner J. Does dietary fluid intake affect skin hydration in healthy humans? A systematic literature review. Skin Res Technol. 2018 Aug;24(3):459-465. doi: 10.1111/srt.12454. Epub 2018 Feb 2. PMID: 29392767.

Janeta Nikolovski, Georgios N. Stamatas, Nikiforos Kollias, Benjamin C. Wiegand, Barrier Function and Water-Holding and Transport Properties of Infant Stratum Corneum Are Different from Adult and Continue to Develop through the First Year of Life, Journal of Investigative Dermatology, Volume 128, Issue 7, 2008, Pages 1728-1736,  

Palma L, Marques LT, Bujan J, Rodrigues LM. Dietary water affects human skin hydration and biomechanics. Clin Cosmet Investig Dermatol. 2015;8:413-421. Published 2015 Aug 3. doi:10.2147/CCID.S86822

Popkin BM, D’Anci KE, Rosenberg IH. Water, hydration, and health. Nutr Rev. 2010;68(8):439-458. doi:10.1111/j.1753-4887.2010.00304.x

Williams, Stefana & Krueger, Nils & Davids, M & Kraus, D & Kerscher, Martina. (2007). Effect of fluid intake on skin physiology: Distinct differences between drinking mineral water and tap water. International journal of cosmetic science. 29. 131-8. 10.1111/j.1467-2494.2007.00366.x.

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/water/art-20044256

Διαβάστε σχετικά άρθρα

Νερό: Ποια είναι σύμφωνα με έρευνες η σωστή Ημερήσια Πρόσληψη και τι προβλήματα προκαλεί η έλλειψη του;

Είσαι έγκυος; Ανακάλυψε ποια είναι η κατάλληλη ποσότητα νερού που πρέπει να καταναλώνεις



Source link

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*