5 γαλακτοκομικά τρόφιμα που είναι χαμηλά σε λακτόζη

5-galaktokomika-trofima-pou-ine-chamila-se-laktozi

Τα άτομα με δυσανεξία στη λακτόζη συχνά αποφεύγουν να τρώνε γαλακτοκομικά προϊόντα. Αυτό συμβαίνει συνήθως επειδή ανησυχούν ότι τα γαλακτοκομικά μπορεί να προκαλέσουν ανεπιθύμητες και ενοχλητικές παρενέργειες. Ωστόσο, τα γαλακτοκομικά είναι πολύ θρεπτικά και δεν είναι όλα πλούσια σε λακτόζη.

1. Βούτυρο

Το βούτυρο είναι ένα γαλακτοκομικό προϊόν πολύ υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά που παρασκευάζεται με αναδεύση κρέμας ή γάλακτος για να διαχωριστούν τα στερεά λιπαρά και τα υγρά συστατικά του. Το τελικό προϊόν είναι περίπου 80% λιπαρά, καθώς το υγρό μέρος του γάλακτος, που περιέχει όλη τη λακτόζη, αφαιρείται κατά την επεξεργασία.

Αυτό σημαίνει ότι η περιεκτικότητα του βουτύρου σε λακτόζη είναι πραγματικά χαμηλή. Στην πραγματικότητα, 100 γραμμάρια βουτύρου περιέχουν μόνο 0,1 γραμμάρια. Τα επίπεδα τόσο χαμηλά είναι απίθανο να προκαλέσουν προβλήματα, ακόμα κι αν έχετε δυσανεξία.

Εάν ανησυχείτε, αξίζει να γνωρίζετε ότι το βούτυρο που παρασκευάζεται από γαλακτοκομικά προϊόντα που έχουν υποστεί ζύμωση και το διαυγές βούτυρο περιέχει ακόμη λιγότερη λακτόζη από το κανονικό βούτυρο. Έτσι, αν δεν έχετε άλλον λόγο να αποφύγετε το βούτυρο, αφήστε το άλειμμα χωρίς γάλα.

2. Σκληρό Τυρί

Το τυρί παρασκευάζεται προσθέτοντας βακτήρια ή οξύ στο γάλα και στη συνέχεια διαχωρίζοντας τα τυριά που σχηματίζονται από τον ορό γάλακτος. Δεδομένου ότι η λακτόζη στο γάλα βρίσκεται στον ορό γάλακτος, μεγάλο μέρος της αφαιρείται όταν παρασκευάζεται το τυρί. Ωστόσο, η ποσότητα που βρίσκεται στο τυρί μπορεί να ποικίλλει και τα τυριά με τις χαμηλότερες ποσότητες είναι αυτά που έχουν παλαιώσει περισσότερο.

Αυτό συμβαίνει επειδή τα βακτήρια στο τυρί είναι σε θέση να διασπάσουν μέρος της λακτόζης που απομένει, μειώνοντας την περιεκτικότητά της. Όσο περισσότερο παλαιώνει ένα τυρί, τόσο περισσότερη λακτόζη διασπάται από τα βακτήρια που περιέχει. Αυτό σημαίνει ότι τα παλαιωμένα, σκληρά τυριά είναι συχνά πολύ χαμηλά σε λακτόζη. Για παράδειγμα, 100 γραμμάρια τυριού τσένταρ περιέχουν μόνο ίχνη του.

Τα τυριά με χαμηλή περιεκτικότητα σε λακτόζη περιλαμβάνουν παρμεζάνα, ελβετικό και τσένταρ. Μέτριες μερίδες από αυτά τα τυριά μπορούν συχνά να γίνουν ανεκτές από άτομα με δυσανεξία στη λακτόζη. Τα τυριά που τείνουν να έχουν υψηλότερη περιεκτικότητα σε λακτόζη περιλαμβάνουν αλείμματα τυριού, μαλακά τυριά όπως το Brie ή το Camembert, το τυρί κότατζ και τη μοτσαρέλα.

Επιπλέον, ακόμη και ορισμένα τυριά με υψηλότερη περιεκτικότητα σε λακτόζη μπορεί να μην προκαλούν συμπτώματα σε μικρές μερίδες, καθώς τείνουν να εξακολουθούν να περιέχουν λιγότερα από 12 γραμμάρια λακτόζης.

3. Γιαούρτι με προβιοτικά

Τα άτομα με δυσανεξία στη λακτόζη βρίσκουν συχνά το γιαούρτι πολύ πιο εύκολο στην πέψη από το γάλα. Αυτό συμβαίνει επειδή τα περισσότερα γιαούρτια περιέχουν ζωντανά βακτήρια που μπορούν να βοηθήσουν στη διάσπαση της λακτόζης, ώστε να μην έχετε τόσα πολλά να αφομοιώσετε τον εαυτό σας. Για παράδειγμα, μια μελέτη συνέκρινε πόσο καλά αφομοιώθηκε η λακτόζη μετά την κατανάλωση γάλακτος και την κατανάλωση προβιοτικού γιαουρτιού.

Διαπιστώθηκε ότι όταν τα άτομα με δυσανεξία στη λακτόζη έτρωγαν το γιαούρτι, μπορούσαν να αφομοιώσουν 66% περισσότερη λακτόζη από ό,τι όταν έπιναν το γάλα. Το γιαούρτι προκάλεσε επίσης λιγότερα συμπτώματα, με μόνο το 20% των ανθρώπων να αναφέρουν πεπτικές διαταραχές μετά την κατανάλωση του γιαουρτιού, σε σύγκριση με το 80% μετά την κατανάλωση του γάλακτος. Επιπλέον, τα γιαούρτια με πλήρη λιπαρά και στραγγιστό, όπως το ελληνικό και το γιαούρτι ελληνικού τύπου, θα μπορούσαν να είναι μια ακόμη καλύτερη επιλογή για άτομα με δυσανεξία στη λακτόζη.

Αυτό συμβαίνει επειδή τα γιαούρτια με πλήρη λιπαρά περιέχουν περισσότερα λιπαρά και λιγότερο ορό γάλακτος από τα γιαούρτια με χαμηλά λιπαρά. Τα ελληνικά και τα ελληνικού τύπου γιαούρτια έχουν επίσης χαμηλότερη περιεκτικότητα σε λακτόζη επειδή στραγγίζονται κατά την επεξεργασία. Αυτό αφαιρεί ακόμη περισσότερο τον ορό γάλακτος, καθιστώντας τον φυσικά πολύ χαμηλότερο σε λακτόζη.

4.Κεφίρ

Το κεφίρ είναι ένα ρόφημα που έχει υποστεί ζύμωση που παραδοσιακά παρασκευάζεται με την προσθήκη «κόκκων κεφίρ» στο ζωικό γάλα. Όπως το γιαούρτι, έτσι και οι κόκκοι κεφίρ περιέχουν ζωντανές καλλιέργειες βακτηρίων που βοηθούν στη διάσπαση και πέψη της λακτόζης στο γάλα.

Αυτό σημαίνει ότι το κεφίρ μπορεί να είναι καλύτερα ανεκτό από άτομα με δυσανεξία στη λακτόζη, όταν καταναλώνεται σε μέτριες ποσότητες. Το κεφίρ είναι ένα ρόφημα γάλακτος που έχει υποστεί ζύμωση. Όπως το γιαούρτι, τα βακτήρια στο κεφίρ διασπούν τη λακτόζη, καθιστώντας το πιο εύπεπτο.

5. Κρέμα γάλακτος

Η κρέμα γάλακτος είναι ένα προϊόν υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά που δεν περιέχει σχεδόν καθόλου λακτόζη. Η χρήση μικρών ποσοτήτων βαριάς κρέμας θα πρέπει να είναι ανεκτή για τους περισσότερους ανθρώπους που έχουν δυσανεξία στη λακτόζη.

Η κρέμα γάλακτος γίνεται αφαιρώντας το λιπαρό υγρό που ανεβαίνει στην κορυφή του γάλακτος.Διαφορετικές κρέμες γάλακτος μπορεί να έχουν διαφορετικές ποσότητες λίπους, ανάλογα με την αναλογία λίπους προς γάλα στο προϊόν.

Η κρέμα γάλακτος είναι ένα προϊόν υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά που περιέχει περίπου 37% λιπαρά.  Επίσης, δεν περιέχει σχεδόν καθόλου ζάχαρη, πράγμα που σημαίνει ότι η περιεκτικότητά του σε λακτόζη είναι πολύ χαμηλή. Στην πραγματικότητα, μ5 ml παχύρρευστης κρέμας περιέχει μόνο περίπου 0,5 γραμμάρια. Επομένως, μικρές ποσότητες παχύρρευστης κρέμας στον καφέ σας ή με το γλυκό σας δεν πρέπει να σας δημιουργούν κανένα πρόβλημα.

Σε αντίθεση με τη δημοφιλή πεποίθηση, δεν είναι απαραίτητο τα άτομα με δυσανεξία στη λακτόζη να αποφεύγουν όλα τα γαλακτοκομικά προϊόντα. Στην πραγματικότητα, ορισμένα γαλακτοκομικά προϊόντα είναι φυσικά χαμηλά σε λακτόζη. Σε μέτριες ποσότητες, είναι συνήθως καλά ανεκτά από άτομα με δυσανεξία στη λακτόζη.

Διαβάστε περισσότερα για τα γαλακτοκομικά προϊόντα:

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

*